Psihodiagnostic clinic

Psihodiagnosticarea presupune evaluarea sistematica a conditiei psihice la un moment dat si poate viza urmatoarele:

• Descrierea tabloului clinic al pacientului (sau a problemelor şi/sau cerinţelor/obiectivelor/scopurilor clientului)
• Impactul tabloului clinic prin surprinderea dinamicii şi consecinţelor psiho-sociale ale acestuia
• Operaţionalizarea tabloului clinic în probleme de viaţă specifice pacientului (stabilirea listei de probleme) şi/sau în obiective/scopuri clinice specifice clientului

• Stabilire QI coeficient de inteligenţă
• Stabilire QM coeficient mnezic
• Evaluarea nivelului de dezvoltare psihologica
• Evaluarea functiilor cognitive, conative, afective
• Evaluarea personalitatii si a structurii tipologice
• Evaluare neurocognitiva si a functionarii globale
• Evaluarea si stabilirea nivelului cognitiv in cazul: dementa Alzheimer, boala Parkinson, demente mixte, AVC, schizofrenie, retard mental pentru incadrarea in grad de handicap de catre Comisia de Expertiza a Persoanelor Adulte cu Handicap, Comisia pentru Expertiza a Capacitatii de Munca (MMSE, GAFS, Testul Ceasului, Reisberg, PANSS, MADRAS etc.)
• Evaluare psihoaptitudinala
• Evaluarea functionarii relationale
• Evaluarea psihologica a copiilor si adolescentilor
• Evaluare aptitudinala in vederea orientarii scolare a copiilor si adolescenţilor
• Evaluare psihologica pentru stabilirea pregatirii psihologice a copiilor pentru activitatea scolara
• Evaluarea psihologica a minorilor in vederea implicarii in diverse activitati: sportive, modeling etc.

Evaluarea psihologică a copiilor

In timp ce copiii cresc si se dezvolta putem descoperi uneori ca intampina dificultăți in învățare, in concentrare sau in interacțiunea cu ceilalti.
Evaluarea psihologica ne ajuta sa intelegem universul interior al copilului, nivelul lui de dezvoltare din punct de vedere al emotiilor, al invătarii sau social si comportamental, avand ca obiectiv nu doar identificarea dificultatilor sau abilitatilor sale, dar mai ales, planificarea pentru remedierea imediata a unor astfel de probleme.
Testele de evaluare pentru copii sunt concepute pentru a determina abilitatile, potentialul si disponibilitatea de dezvoltare ale copilului, dovedindu-se utile atat in obiectivarea unor valente latente sau dificultati, dar si in activitatea de recuperare si in interventia terapeutica ulterioara.
Trebuie sa stiti ca orice proces terapeutic al copilului incepe cu o evaluare psihologica care implica atat copilul, cat si parintii. Astfel, o evaluare psihologica a copilului poate viza urmatoarele arii in functie de scopul evaluarii:

• evaluarea starii psihoemoționale;
• evaluare neuropsihologică;
• evaluarea dinamicii familiale;
• evaluarea capacitatilor cognitive si neurocognitive;
• evaluarea dezvoltarii la nivel motric si psihomotric;
• evaluarea limbajului;
• evaluarea personalitatii;
• evaluarea stilului de invatare si a motivatiei scolare;
• evaluarea coeficientului de inteligenta;
• evaluarea abilitatilor sociale.

Evaluarea se realizează cu ajutorul instrumentelor științifice licențiate și validate, aprobate de Colegiul Psihologilor din România și etalonate pe populație românească. Vezi lista testelor folosite in evaluare.

Ordinul 692/2013 privind criteriile de încadrare în handicap pentru bolile psihice: întârziere mentală, autism, demențe, tulburări de personalitate, psihoze